All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

nieuw voor het klimmen informatie nodig

deWitte 11 1880 20-9-2012 14:01  

Last reply

deWitte
noob
5 posts

18-9-2012
13:16

www
 

nieuw voor het klimmen informatie nodig

hoi allemaal

Ik ben compleet nieuw in de klimwereld. Nu ben ik vorige week voor de eerste keer gaan klimmen (indoor te leuven), en de klimkriebel heeft mij goed te pakken.
Nu zou ik graag willen weten wat een goed beginner setje is (gordel, gri gri, musketon, eventueel schoenen)

De eerste keer heb ik een tot een 3B kunnen klimmen een 3C was nog te zwaar voor men armen
weten jullie enkel goede winkels in de regio van leuven - sint truiden? En waar moet ik vooral op letten bij de aankoop van een basis setje. (momenteel enkel nog indoor klimmen, later mits ik meer ervaring heb zou ik wel outdoor rots klimmen proberen).

zijn klimschoenen dezelfde maat als gewone sportschoenen of zijn deze kleiner / groter?

mvg

jeroen

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

10-12-2012
14:26

www
 

Een gordel moet goed zitten en je kan vragen om een hangproef in de winkel te ondergaan.

Schoentjes: in het begin ga je voor goed zittende schoenen die comfortabel aanvoelen en die je een uur kan aanhouden zonder pijn. (moeten wel zeer goed aansluiten)
In het begin slijten je schoentjes nogal van teveel tegen de ruwe wanden van de klimmuur aan te schuren, ga niet voor de duurste.

zie: http://www.belclimb.be/article-details.asp?artID=98&sid=9

 

 

deWitte
noob
5 posts

18-9-2012
16:58

www
 

de klimgordel ga ik wel iets duurder nemen aangezien ik deze ook nog kan gebruiken voor werk doeleinden...
Mag je eigenlijk sport klimmen met een veiligheidsgordel zoals petzl navaho bod? want deze kan ik goedkoper verkrijgen via men werk, of is dit af te raden (waarom niet)?



 

 

lkristofl
daily client
56 posts

18-9-2012
18:32

 

Met de petzl navaho bod kan je perfect de eerste stappen op de klimmuur nemen. Het is echter een zwaar harnas, wat de bewegingsvrijheid sterk beperkt bij het klimmen van zwaardere routes. Ook gaan de schouderbanden redelijk in de weg zitten. Het is en blijft een gordel voor industriële doeleinden... Een goede sportklimgordel is tegenwoordig niet zo duur. Bespaar in het begin wat op de klimschoenen (die slijten toch veel te snel) en spendeer de extra euro's aan een gordel.
Trouwens als je een petzl navaho op je zaak/werk kan kopen, kun je evengoed een sportklimgordel op je zaak/werk kopen, met dezelfde voordelen uiteraard

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

18-9-2012
18:40

www
 

Ik denk zelfs dat je minstens het dubbele gaat betalen voor die gordel in vergelijk met een normale klimgordel.
Normaal kost die veiligheidsgordel een 250, een klimgordel tussen de 35 en 60...

 

 

deWitte
noob
5 posts

19-9-2012
13:13

www
 

ja idd, dan zou ik eerder mss een deftige klimgordel kopen die ik ook als veiligheidsgordel kan gebruiken komt me zowiezo dan goedkoper uit.

verder nog een gri-gri2 en een musketon met locking mogelijkheid.

schoenen ga ik in het begin niet te duur nemen zoals julllie voorstellen.

Mag je eigenlijk in de meeste klimzalen ook alleen boulderen of moet je voor boulderen ook met 2 zijn? Aangezien ik momenteel nog geen vaste klimpartner heb / vind. (geen tijd of hoogtevrees)

 

 

lkristofl
daily client
56 posts

19-9-2012
13:47

 

Denk eraan dat een veiligheidsharnas andere (EN-)normen heeft dan een gewone sportklimgordel. Een sportklimgordel mag niet industrieel gebruikt worden. Een industriële gordel "kan wel dienen als sportklimgordel"...

 

 

deWitte
noob
5 posts

19-9-2012
15:41

www
 

ow, daar had ik wel even niet bij stilgestaan dat de keurings kwesties niet hetzelfde zouden zijn.
Thanks for the tip.

Is boulderen als beginner aan te raden?

 

 

Invator
regular
22 posts

19-9-2012
16:31

 

Natuurlijk, maar let erop dat je niet te snel in de hoge niveaus vliegt. Boulderen is zeer belastend voor je vingers (pezen etc), en blessures zijn dan ook snel daar indien je niet oplet.

 

 

deWitte
noob
5 posts

20-9-2012
13:57

www
 

Ik neem aan dat je altijd eerst indoor ervaring en techniek aanleert (basis) enz.
vanaf welk / wanneer niveau of tijdsperiode kan je je wagen aan een eenvoudige rots route dan?

 

 

Bruno M
addict
215 posts

20-9-2012
14:01

 

Op elk moment, als je maar meegaat met mensen die alle technieken kennen.

De klimzaal is al bij al een vrij recente uitvinding hoor