All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

klimmen op onbehaakte massieven

lkristofl 12 2124 13-1-2012 13:43  

Last reply

lkristofl
daily client
56 posts

9-1-2012
21:33

 

klimmen op onbehaakte massieven

Is er iemand op de hoogte waar ik een cursus kan volgen voor het klimmen in onbehaakte gebieden? Mag ook in het buitenland zijn. Ik heb geen kbv-paske, geen intentie om ook zo maar één paske te halen, en bijgevolg dus uitgesloten voor de stages van KBF...

Greetz,
Kristof

 

 

Denis Hoste
addict
222 posts

10-1-2012
03:59

www
 

Wat bedoel je met 'kbv pasje'?

Bedoel je een KBF-lidkaart? Die heb je namelijk nodig om aan KBF-stages deel te nemen (verzekering én lidmaatschap).

Of bedoel je een KVB? Dat is een klimvaardigheidsbewijs. Dat heb je niet nodig om aan een stage van het KBF deel te nemen (zolang het een beginnersstage is, voor je in te schrijven om te leren klimmen op ongeëquipeerde massieven zal je waarschijnlijk al een KVB 3 nodig hebben).

Dus, aangezien je geen stage met het KBF wil volgen, en geen KBF-lidmaatschap hebt/wilt, vallen er wel wat opties weg om dit te leren. Je kan het via vrienden/kennissen leren (maar ik raad je toch aan ergens zeker te maken dat je verzekerd bent) of via stages onafhankelijk van het KBF (via Namaste Mountain Guides bvb. en die geven je ook de optie tot een verzekering op hun stages).

 

 

lkristofl
daily client
56 posts

10-1-2012
17:26

 

Het moest idd kvb zijn, en ik ben lid van kbf. Ik zou mijn klimvaardigheden minstens gelijkwaardig (of hoger) inschatten dan dan kvb 3, maar hier hebben sommigen geen oren naar. De kvb's hebben voor-en nadelen, en dit is er blijkbaar één van...

 

 

Denis Hoste
addict
222 posts

10-1-2012
19:09

www
 

Dan ben je verzekerd. Volgens mij ga je aan stages van het KBF niet kunnen deelnemen (omdat je geen KVB 3 hebt dat bewijst dat je die kennis hebt die je beweert dat je hebt. Hoewel ik niet altijd vind dat mensen met het kaartje het ook altijd kunnen)...

Je hebt wel nog andere opties, zoals Namaste (en misschien nog andere organisaties) die geen KVB's vereisen bij deelname aan hun stages.

 

 

Herman De Kegel
I used to climb
843 posts
No bolts, just nuts/guts

10-1-2012
19:43

 

Beste,

BAC-Antwerpen organiseerde in 2011 dergelijke cursus. Bezit van KVB 3 was niet noodzakelijk, "gelijkwaardig door ervaring" volstond eveneens. Kostprijs was 45 voor leden BAC-)Antwerpen, 55 voor niet-leden. Om zelf uit de kosten te komen, verlangden we min. 4 deelnemers. Echter... er was amper belangstelling.
Daardoor namen we in 2012 dergelijke cursus niet op in onze planning.
Een bijkomende tip: misschien ook eens buitenlandse cursussen afchecken (FFME, SAC, CAF, OeAV...) en waarom niet eens bij CAB kijken?

 

 

Bender
I used to climb
715 posts

10-1-2012
21:44

 

geduld in Belgie

mail me maar eens. er is nog potentieel. Blijft vooral over dat je blijft oefenen op gehaakte sites, maar ook uitkijkt naar mogelijkheden om die routes te beklimmen met natuurlijke zekering.

Voor de rest even afwachten tot de lente.

 

 

mrgrt
noob
3 posts

10-1-2012
23:01

 

Martin Fickweiler geeft nog wel eens cursussen nuts&friends in Ettringen (Duitsland). Je zou hem eens kunnen vragen (martinfickweiler.nl).
Succes!

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

11-1-2012
10:43

 

Bij het CAB was er een cursus "artificiëel klimmen" maar dat is inhoudelijk iets anders. Als je een paar klimmers vindt kan ik zorgen voor het nodige materiaal en iets organiseren in Dave. Hetgeen me wel verbaasd is dat geen enkele klimschoolverantwoordelijke langs KBF reageert en je uitnodigt op een klimschool van een sektie. Ik heb hun trouwens ooit een hoop materiaal gegeven.
Je kan ook eens een keer kijken op de site van het NKBV - of navraag doen bij nederlandse klimmers. Vermits die geen rotsen hebben, zijn die hun "klim"-cursussen, maar ook hun klimtreffens van de sekties in België bijna altijd gericht op het hooggebergte en is het plaatsen van bijkomende zekeringen er meestal een deel van.

 

 

TimmerM
noob
14 posts

11-1-2012
11:52

www
 

Vorig jaar was er bij de CAB zo een cursus. Voor de klimmer die er niets van wist was er cursus D4 "Escalade en terrain d'aventure". Enige vereisten was 5a voorklimmen en autonoom te zijn op behaakte gebieden.
Als je al wat ervaring had mocht je de cursus D5 volgen "Autonomie en terrain d'aventure" (gegeven door Sean Villanueva himself!!!). Die vond plaats in het buitenland (Palatinat-Duitsland).
Voor meer info (in het frans): http://www.clubalpin.be/sites/default/files/FORMATION_1_3.pdf

Ik weet niet of deze in 2012 doorgaan. Contactpersoon bij de CAB voor deze cursussen is Nicolas farcy

 

 

lkristofl
daily client
56 posts

12-1-2012
21:16

 

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb hier en daar al eens rond gekeken, en er is idd wel wat te vinden. Zijn er nog geïnteresseerden die in dezelfde situatie verkeren, dan kan ik misschien iets op touw zetten of gebruik maken van de bereidwillighied van enkele forumleden... Bij een aantal organisaties werkt men kostendelend voor kleine groepen (2-6 pers.). Men probeert ook meestal rekening te houden met voorkeuren betreffende locatie en inhoud...

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

12-1-2012
22:26

 
 

 

stef schuermans
daily client
85 posts

13-1-2012
13:43

 

Eddy,

Wel interesse in een cursusje artificieel klimmen. Moest er ooit hulp nodig zijn in Dave ook kandidaat in de meeste weekends maar daar stuur ik nog wel een mailtje voor.

Stef