All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

Correct gebruik van setjes

Tijl 10 2484 11-12-2011 07:07  

Last reply

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

8-12-2011
19:43

www
 

Correct gebruik van setjes

Misschien werd er al ooit een soortgelijk filmpje gepost maar een opfrissing kan nooit kwaad...

http://dmmclimbing.com/knowledge/carabiners-and-potential-rope-damage/

Keep it safe!
Tijl

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

9-12-2011
09:33

 

Klopt natuurlijk - maar een test blijft altijd maar het resultaat van hetgeen men test en loont natuurlijk altijd de moeite om te tonen.
Beschadigde mousketons gebruiken, een touw dat na een aantal vallen natuurlijk statisch reageert, het inpact steeds op dezelfde plaats, het touw blijven gebruiken als er duidelijk sporen van beschadiging zijn, enz. Is dit dan nog wel een realistische situatie ?
Blijft natuurlijk hetgeen ik aan de rotsen van incidenten zie ... en dat is ALTIJD het gebruik van een vrij lang setje, (in plaats van bv een enkele mousketon) in de onderste haken waardoor bij een eventuele val deze altijd een meter groter is en als men bovendien slordig met een grigri zekert gewoonlijk tot tegen de grond en ... zonder helm ! was vorig weekend nog het geval ! Er wel bij vertellen dat dit soort klimmer duidelijk in de route vertrok met de bedoeling te vallen. (Grunne in Dave)
Ik kan me in België geen echt ongeval herinneren uitsluitend door klimmateriaal problemen.


 

 

climbbeast
addict
246 posts
No Pain No Gain

9-12-2011
09:44

 



Beschadigde mousketons gebruiken
Als je al je musketons gaat weggooien als ze beschadigd zijn dan word het verdikke een zeer dure bezigheid. Je mag dus geen voorklimmersvallen meer maken want je beschadigd daardoor je musketon??

het inpact steeds op dezelfde plaats
Als je in een route aant werke bent en je het een moeilijke passage op x-aantal m boven setje en je steeds op die pas valt dan heb je toch altijd op bijna dezelfde plaats de impact op het touw

Blijft natuurlijk hetgeen ik aan de rotsen van incidenten zie ... en dat is ALTIJD het gebruik van een vrij lang setje, (in plaats van bv een enkele mousketon)
wat is een vrij lang setje? musketon + bandsling (60, 80, 100,...cm) + musketon? Als je 1 musketon in de haak hangt en deze draait en je valt erop dan zal je touw ook beschadigd zijn!!

Er wel bij vertellen dat dit soort klimmer duidelijk in de route vertrok met de bedoeling te vallen. (Grunne in Dave)
mogen we niet vallen op Belgische massieven mss??

 

 

bartcockx
daily client
76 posts

9-12-2011
10:40

 



"Als je al je musketons gaat weggooien als ze beschadigd zijn dan word het verdikke een zeer dure bezigheid. Je mag dus geen voorklimmersvallen meer maken want je beschadigd daardoor je musketon??"

Gewoon doen wat ze in't filmke zeggen en je moet niets weggooien (setjes altijd hetzelfde gebruiken)

Als je in een route aant werke bent en je het een moeilijke passage op x-aantal m boven setje en je steeds op die pas valt dan heb je toch altijd op bijna dezelfde plaats de impact op het touw

Toch even nuanceren dat de belasting van een val voor een touw verwaarloosbaar is, ook als we spreken over termen van elasticiteit, bij een modale factor1 val. .
Een heel ander verhaal wordt het bij factor2 natuurlijk (een dynamisch touw kan breken na 2 vallen factor2 binnen de 10min)
Als er bramen op je onderste musketon zitten is je mantel natuurlijk sneller opengereten dan je zou verwachten.

"mogen we niet vallen op Belgische massieven mss"
Natuurlijk wel, alleen niet als den Eddy het ziet

 

 

bartcockx
daily client
76 posts

9-12-2011
10:48

 

Trouwens, ik zie dat de musketons van de setjes op de film met de openingen tegenover elkaar liggen. Ik dacht dat dit niet meer gedaan werd, bijna alle fabrikanten hebben tegenwoordig toch setjes met de gates naar dezelfde zijde?
Any comments?

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

9-12-2011
13:23

www
 


Trouwens, ik zie dat de musketons van de setjes op de film met de openingen tegenover elkaar liggen. Ik dacht dat dit niet meer gedaan werd, bijna alle fabrikanten hebben tegenwoordig toch setjes met de gates naar dezelfde zijde?


Ik zou niet weten of dit de keuze van de fabrikant, de invoerder of de winkel is... Ik kocht ook al ooit setjes als losse musketons en slings en moest ze dan zelf steken. Ik zelf steek ze nog steeds tegenover elkaar...

Groeten,
Tijl

 

 

Kris 'xke' Smekens
ultimate chuffer
571 posts
failure never hurt anyone , until now ....!!

11-12-2011
09:18

 

setjes

Gewoon altijd hetzelfde setje in de broche / plaquette en de andere musketon voor het touw ... mijn setjes zijn meer dan 10 j oud (spirits) . Beetje krassen in de bovenste met rechte snapper en aan de onderste blinkt die beetje harder van het touw . Er is echt een reden waarom die musketons verschillend zijn hé gasten ... filmpje laat gewoon zien wat er zou KUNNEN gebeuren , niet dat dit altijd zo IS . GBV en KIS ( voor de sukkels onder ons : Gezond BoerenVerstand en Keep It Simple)

Voor de rest : chillen , klimmen en stoppen met zeiken

failure never hurt anyone , until now ....!!

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

9-12-2011
16:17

www
 


Trouwens, ik zie dat de musketons van de setjes op de film met de openingen tegenover elkaar liggen. Ik dacht dat dit niet meer gedaan werd, bijna alle fabrikanten hebben tegenwoordig toch setjes met de gates naar dezelfde zijde?
Any comments?


Ik steek ze ook tegenover elkaar, gewoon omdat je de bovenste inpikt naar de richting dat je klimt, dan steek je het touw automatisch in de goede richting. Het is een kwestie van persoonlijke keuze. Indien ik met iemand klim die mij niet gewoon is, dan verwittig ik de persoon wel van mijn manier van setjes steken.

 

 

bartcockx
daily client
76 posts

11-12-2011
00:45

 

Hmmm, jaren geleden kwamen alle setjes van grote merken op de markt met de musketonopeningen in tegenovergestelde richting. Op een bepaald moment is dit verandert en ik meen mij te herinneren dat zowel Petzl als BD hier een valabele uitleg voor hadden (na ongetwijfeld een bijzonder duur onderzoek!)
Vind er niet veel van op het net, enkel dit:

http://www.spadout.com/a/face-those-gates/

(jammer genoeg geen beelden van het bijzonder duur onderzoek)

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

11-12-2011
07:07

www
 

...

't Is vrij simpel zoals Kris zegt, GBV, alleen dient dit aanwezig te zijn.
Het voordeel van het volgen van een (klim)opleiding is meestal dat er aan de praktijk ook nog theorie vasthangt, en dat heb je meestal niet als je met vrienden leert klimmen. Leren klimmen moet ook samengaan met de theorie achter de praktijk, en niet alleen gefocust op het harde werk in een route.
De geïnteresseerde mens gaat op zoek naar kennis, de andere niet, en voor deze laatste groep zijn er dan af en toe wel eens problemen. Ik blijf erbij, de klimbijbel (Pit Schubert) is een goed basisboek over hoe het wel / niet hoort.
En zoals steeds, niet beginnen lopen als je nog niet kan kruipen...

Over de topic tegengestelde positie van karabiniers:
zelfde zijde: veiliger bij het doorklimmen en meedraaien van de setjes ifv uitklippen van de karabiner die tegen de rots hangt
tegengesteld: logischer inpikken maar een mogelijkheid om uitdraaien van de karabinier die aan de haak hangt bij het doorklimmen. Zolang je weet hoe en waarom zie ik er geen graten in. Ik hang ze in dezelfde richting.

Veel klimplezier!