All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

middenmarkering aanbrengen

flatlandclimber 12 1063 9-6-2011 17:13  

Last reply

flatlandclimber
noob
9 posts

11-9-2012
21:32

www
 

middenmarkering aanbrengen

Hallo,

Ik heb het volgende bericht gevonden hierover ( http://www.belclimb.be/forum_posts.asp?currPage=2&topicID=3034 ) maar dat is al bijna 4 jaar oud...

Ik heb een touw gekocht zonder middenmarkering (merk beal) en nu zou ik graag er een zelf aanbrengen / laten aanbrengen. Ik las in het bovenstaand bericht dat er wat onenigheid hierover bestond. Ik vat even samen:

-vrijwel iedereen is het erover eens dat je niet met een alcoholstift op je touw moet gaan kleuren

-sommigen gebruiken tape als middenmarkering, anderen vinden dit geen goed idee omdat het kan verschuiven en vastklitten en dergelijke

-sommigen gebruiken een aangepaste stift/inkt om die markering te laten zetten, anderen vinden dit ook geen goed idee omdat het touw stroever wordt, en vooral omdat het toch de veiligheid zou doen verminderen (i.e. een 50% vermindering van het aantal normvallen)

Nu weet ik er echt veel te weinig van om te kunnen oordelen wat er allemaal klopt en wat ik het best zou doen. Iemand die wel een idee heeft?
Merci

 

 

climbbeast
addict
246 posts
No Pain No Gain

9-6-2011
11:47

 

Waarom zou je een middenmarkering aanbrengen? Na een tijdje is je begin of einde van het touw toch versleten en moet je er een stuk afdoen.... Ga je dan iedere keer je middenmarking verwijderen (indien mogelijk?) of een nieuwe aanbrengen? Ik ben niet echt voorstander daarvan... Als ik een rappel doe (want hiervoor zou je het willen hebben) pak ik gwn mijn 2 uiteinden en begin ze op teschieten in lussen en dan komde automatisch int midden uit

 

 

koenele
daily client
98 posts

9-6-2011
14:17

 

Tegen dat een begin of einde van een touw versleten is, is die markering er al lang terug af...

Maar opschieten inderdaad... Als is het soms wel handig.

 

 

daKtari
daily client
52 posts

9-6-2011
14:39

 

middenmarkering kan ook wel handig zijn voor de zekeraar om te weten of hij al meer dan de helft van het touw heeft uitgegeven of nog niet

 

 

climbbeast
addict
246 posts
No Pain No Gain

9-6-2011
15:13

 


middenmarkering kan ook wel handig zijn voor de zekeraar om te weten of hij al meer dan de helft van het touw heeft uitgegeven of nog niet


vind dit een rare opmerking omdat:
- de relais op +-35m max geplaats worden, je komt dus met een 70m touw altijd toe.
- mocht de route langer zijn zal er een tussenrelais zijn waar de klimmer dan kan naar rappellen.
- in de meeste topo's staan de lengtes van de routes erin. Je moet dus voor een 30m route niet met een 50m touw afkomen!!

btw wat ga je doen als je over je middenmarkering zijt? De klimmer terugfluiten??

 

 

flatlandclimber
noob
9 posts

9-6-2011
15:34

www
 

oke, nu zie ik het in hoe ik het moet doen bij het rapellen. cava, merci!

 

 

climbbeast
addict
246 posts
No Pain No Gain

9-6-2011
16:01

 


oke, nu zie ik het in hoe ik het moet doen bij het rapellen. cava, merci!


als ik dit lees hoop ik dat je weet met wat je bezig bent...

 

 

daKtari
daily client
52 posts

9-6-2011
16:08

 

Niks raar aan die opmerking tenzij je alleen maar in modern behaakte en goed onderhouden sportklimgebieden komt met de meest recente topo van dat gebied. Niet iedereen klimt met een 70 meter touw en lang niet altijd is de afstand tussen de relais (of tot de eerste relais) 30-35 meter.
Terug fluiten is misschien wat overdreven, maar ik zou toch graag weten van mijn zekeraar als ik over de helft ga in plaats van bvb onverwacht de laatste meters in vrije val af te leggen bij het laten zakken.
Wat ik dan zou doen hangt van de situatie af: toch door klimmen, zelf een relais improviseren of terug klimmen ... maar dan weet ik dat tenminste en kan ik er op anticiperen.

btw meet je elke keer de lengte van jouw touw opnieuw nadat je er de (versleten) uiteinden afgesneden hebt en ga je daar dan de keuze van jou routes op afstemmen?
Lang niet al de topo's vermelden de lengte van een route, laat staan de afstand tussen de relais, meestal wel de (gemiddelde?) hoogte van de rots maar dat is niet hetzelfde.

 

 

climbbeast
addict
246 posts
No Pain No Gain

9-6-2011
16:18

 

Ik klim idd ook niet met een 70m touw, maar met een 80m touw.

Als ge een knoop in uw touw legt zoals het hoort (of ge bind u in bij multi pitchen) dan kan je NOOIT op de grond vallen! Mochten de relais bv op 50m staan dan zit je waarschijnlijk in alpine terein en klim je best met een dubbel touw van 60m. Ofwel met een enkeltouw en is er een rappelroute voorzien waar de relais op 30m uit elkaar liggen, of er is een pad naar beneden. Ik meet inderdaad het stuk dat ik eraf gesneden heb en hang een plakker aan het begin van mijn touw (zoals deze bij de aankoop) met de lengte van mijn touw. Ik heb voor de moment een 55m (vroeger 70m) en een 80m, met 55m kom ik bv al toe in klimax II en op sommige rotsmassieven. 80m moet je dan weer in freyr gaan gebruiken of in het buitenland waar de routes wel al eens 40/45m kunnen zijn.

 

 

daKtari
daily client
52 posts

9-6-2011
16:49

 

Volledig akkoord ivm de knoop of het inbinden, ik gaf dan ook het worst-case scenario als voorbeeld, maar komen "vast" te hangen in een overhang op enkele (?) meters van de grond is ook niet plezant.

Ik wil alleen maar meegeven dat een middenmarkering wel degelijk nut kan hebben in sommige (onverwachte) situaties en minder aangenamen verassingen kan voorkomen, zeker in minder bekende (lees gedocumenteerde) gebieden maar ook als je bvb trad-climbing gaat doen.
Je kan voor zo'n markering trouwens een speciale "pen" kopen en als je beide uiteinden altijd evenveel inkort kan zo'n markering jaren meegaan.

Iedereen doet er uiteraard mee wat hij wil. Mijn enkel touw van 70 is wel degelijk gemarkeerd, mijn dubbel touw van 50 is dat niet

 

 

climbbeast
addict
246 posts
No Pain No Gain

9-6-2011
16:55

 


Je kan voor zo'n markering trouwens een speciale "pen" kopen en als je beide uiteinden altijd evenveel inkort kan zo'n markering jaren meegaan.


Denk niet dat mijn touw jaren meegaat. Toch niet om op voor te klimmen. Na 1 jaar ging er al 15m af dusja...

 

 

daKtari
daily client
52 posts

9-6-2011
17:13

 


Denk niet dat mijn touw jaren meegaat. Toch niet om op voor te klimmen. Na 1 jaar ging er al 15m af




vandaar jou nickname