All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

Prusik oefening boven mijn kop...

Jeroen vd S 4 2487 30-5-2011 16:02  

Last reply

Jeroen vd S
daily client
133 posts

28-5-2011
18:05

 

Prusik oefening boven mijn kop...

Ten eerste: Vandaag heerlijk wezen klimmen in Mozet. Goed weer, goed gezelschap. Het was tof!

Op een gegeven moment zitten we in een route (Rat genaamd) en van boven af op het massief word gevraagd of we even onze helm willen opzetten want ze gaan iemand laten zakken voor een prusik oefening. Alles goed en wel en iedereen zijn pleziertje (mijn niet gezien, maar dat ter zijde) Wij dringen er sterk op aan om hiervan af te zien, toch iig tot dat wij uit de route zijn. Hieraan wordt geen gehoor gegeven.

Dan rijzen mij een een aantal vragen.
Ten eerste, waarom moet dit recht boven mijn hoofd? Zou je als klim (prusik) instructeur niet beter een goed voorbeeld kunnen geven en even af te zien van de oefening aan die kant van het massief.
Ten tweede, wat doen die mannen boven op het massief, mag dat wel in Mozet. In Beez is het bij mijn weten verboden. (correct me if I'm wrong)

En als laatste is er mogelijkheid om (online) te weten wanneer deze clubs hun oefendagen houden, in plaats van de agenda van elke club apart door te lezen in het KBF blad.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

29-5-2011
10:16

www
 


En als laatste is er mogelijkheid om (online) te weten wanneer deze clubs hun oefendagen houden, in plaats van de agenda van elke club apart door te lezen in het KBF blad.

Het zijn niet enkel de KBF-clubs, je hebt ook nog de CAB's, De Bergstijgers, de Nederlandse clubs.
En de meest vervelende: de outdoorgroepen...
In wezen zou een site zoals Belclimb hier een goede rol kunnen in spelen (destijds met Geert hebben we hier een poging gedaan), maar dat lijkt een onmogelijke opdracht omdat men volledige medewerking moet krijgen van ieder van die clubs en organisaties, dat zou een nogal zware arbeidsintensieve opdracht worden, vergeet niet dat een aantal groepen hun kas vegen aan de instructies om groepen op voorhand te melden.

 

 

RoxyWerner
addict
236 posts
We live our life in our own way, never really listened to what they say, the kind of faith that doesn't fade away, WE ARE THE TRUE BELIEVERS !

29-5-2011
22:11

www
 

thx voor de info Guido, back on het belangrijkste in dit topic nu...

Ik ben op enkele meters van het relais van 'Rat', komt er een gehelmde medemens over de rand van massief kijken. Vraagt vriendelijk of we Nederlands spreken, en meldt dan droogweg dat ze binnen vijf minuutjes één of andere oefening daar gaan doen, en dat we misschien voor onze veiligheid een helm moeten opzetten. Mijn zekeraar reageert van benedenaf kordaat maar vriendelijk om dat nu toch maar niet te doen, toch niet op die plaats.
Het arendsmassief strekt zich inderdaad nog tientallen meters verder uit, en op het ganse massief waren op dat moment 5 sportklimmers aanwezig, 2 in 'rat', en 3 in 'adrénaline', allemaal op een zakdoekje dus.

Er komt niet echt reactie van boven, ik klim verder, daal af, en start met zekeren zodat mijn klimmaatje zijn poging kan wagen. Nog steeds in 'Rat'.
Als die ook weer over halverwege is, plotseling doodleuk het sein van bovenaf : "Wij gaan nu iemand laten zakken voor die oefening, en die gaat dan terug omhoog prusiken" of iets van die strekking. Ik begin ondertussen te begrijpen dat we hier met een bende betweters te maken hebben, en roep dat we na het opruimen van onze route wel elders zullen gaan klimmen, als ze nog vijf minuten wachten kunnen ze het massief krijgen...
Mijn medeklimmer, nu in de route, reageert nog iets kordater dan voorheen, en men begint van bovenaf doodleuk verwijten naar ons hoofd te slingeren. Dat we nog blij mogen zijn dat we verwittigd worden, voor onze eigen veiligheid. Waarop een tweede onverstoorbaar van bovenaf met D-schoenen gezellig een eindje afdaalt, om dan te blijven hangen een vijftal meter onder de relais in die buurt.
Je moet met die D-schoenen maar per ongeluk een halve kassei uit de bovenrand van het massief kegelen. Zou ik met m'n helm ook vet zijn...

Ik vraag mezelf ook nog even luidkeels af of het teveel gevraagd was om die vijf minuutjes te wachten, maar niemand reageert nog...

Achteraf blijkt (als we op het eekhoornmassief bezig waren, met zicht op het arendsmassief) dat ze zo telkens iemand lieten zakken, zowel ter hoogte van 'Rat', als van 'Kameleon', dus op de twee zijden van die hoek van het arendsmassief. Wie pas naar beneden gelaten was, moest dan om een of andere reden tientallen minuten lang blijven hangen, en dan was de rest bezig aan de andere kant. Er kwam wel een keer iemand vragen aan die gast of het ging. Hij antwoorde dat z'n linkervoet wel net begon te 'slapen'. En dan krijgt hij het antwoord dat hij maar moet proberen om zich eens met z'n zij tegen de wand te leggen of een andere positie te zoeken, want het gaat nog wel efkes duren...

De ballen snapte ik ervan... Als dat een hobby is

Maar inderdaad Jeroen, het weer was ideaal, en het gezelschap nog beter

 

 

dirk v o
addict
243 posts

30-5-2011
16:02

 

Iedereen zijn hobby en egocentrisch als we zijn verdragen we niet veel van onze medebergsporters.

Ik denk dat het beter is om bij de kbf je beklag te doen, zij beheren de rotsen en ik denk wel dat zij van de opini zijn dat klimmers voorrang krijgen op touwtechniek-beoefenaars, tenzij het over een klimschool zou gaan, misschien kan dat wel vermeld worden op de infoborden op de toegang aan het terrein!

Ik zou wel tevreden zijn om me ervan te verwittigen dat er wat naar beneden kan komen, het zijn niet enkel stenen waarvoor een helm geen nut heeft!