All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

solo voorklimmen

cuyp 8 3938 14-4-2011 12:45  

Last reply

cuyp
regular
25 posts

11-4-2011
14:45

 

solo voorklimmen

zijn er personen die hier goede ervaringen in hebben.

ik ben op zoek naar personen die ervaring hebben met de produkten van wren industries, met name de silent partner. na veel speurwerk op het net komt dit naarvoor als het meest (wel duur) geschikte tool.

alle info welkom.

 

 

daKtari
daily client
52 posts

11-4-2011
16:27

 



http://www.rockexotica.com/products/downloads/data/tech_notice/silentmanual.pdf

Misschien eerst de handleiding lezen en kom dan vertellen of je het nog ziet zitten ...
Mijn "goesting" was halverwege de manual al over ... pagina 14 om precies te zijn

 

 

Bender
I used to climb
715 posts

11-4-2011
19:36

 

Heb alle technieken en soorten tools uitgeprobeerd. Bij solo voorklimmen kun je sowieso beter starten met het gedacht dat je free solo bezig bent. Toprope solo met eender welk blokkeer systeem is veel en veel veiliger (shunt, scroll, grigri, basic, ...).

Voor de rest, als je wil solo-klimmen met een lopende zekering, houd er dan rekening mee (afhankelijk van de lengte van je zekeringstouw), dat je bij een val je been, rug of nek/hoofd kunt breken.

Voor de rest, no comment. technieken kun je toch enkel in de praktijk duidelijk maken. Een manual laat je gewoon enkele abstracte parameters zien.

 

 

daKtari
daily client
52 posts

11-4-2011
22:28

 

klimmen met lussen van 50ft (15 meter) tussen de benen en een hoop musketons aan de kl*** lijkt me inderdaad redelijk abstract, laat staan plezant/comfortabel

 

 

cuyp
regular
25 posts

13-4-2011
11:42

 

omslachtig

inderdaad heel plezante manual.

toprope solo is inderdaad een stuk veiliger en ik doe dit ook zeer veel als mijn klimpartner het laat afweten. dit doe je dan ook op routes die onder je max. niveau liggen, ik toch!!
ik zou het graag in het voorklimmen willen doen om gemakkelijker routes te kunnen doen alwaar je niet je touw kunt gaan inhangen.
is er iemand die er effectief mee geklommen heeft en wat zijn dan de bevindingen?

als je alle commentaren leest op het net...
ook de soloist wordt bijvoorbeeld gebruikt door Sivia Vidal die toch serieuse beklimmingen hiermee doet. iedereen moet natuurlijk de risico die hij/of zij wil nemen zelf bepalen.
het lijken me toch niet allemaal mensen met "neigingen" die hiermee aan de slag gaan.

 

 

Bender
I used to climb
715 posts

13-4-2011
17:09

 

Geen reeele cijfers, maar naar aanvoelen het verschil tussen 1% en 10% dat er iets serieus misgaat (gelukkig niet voorgehad), of tussen 10% en 90% minder serieus (heb al tanden verloren, kneuzingen gehad, beenderen gebarsten).

Dat kan liggen aan mijn gebrek aan kundigheid,, slecht inschatten van situaties, maar ik heb altijd het gevoel gehad dat ik ongelooflijk veel chance had. Bij toprope solo al een 50 maal gevallen. nooit geen serieuze implicaties.

Your 2 cents.

 

 

XyzAll
regular
27 posts

13-4-2011
19:22

 

Ik ken er nog niet zo veel van, maar de volgende zin uit de manual zegt voor mij genoeg:
"Never use the silent partner without a reliable backup belay system" ....

 

 

cuyp
regular
25 posts

14-4-2011
12:45

 

kwetsuren

ja bender,

als je zulke dingen al veel hebt voorgehad dan wil dit zeggen dat je ook zeer regelmatig valt en dan klim je ook niet onder je niveau mijn inziens.

daarmee wil ik je niet persoonlijk veroordelen, iedereen doet wat hij zelf wil, zolang je maar niet op mij valt

dit is zeker mijn bedoeling niet, ook met klimpartner probeer ik het vallen steeds te vermijden. want buiten heel steile en overhangende routes vallen houdt altijd groter ricico in voor serieuse kwetsuren.

maar blijkbaar kan niemand me vertellen hoe de technische "klimervaring" met dit apparaat is?