All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

Iemand ervaring met dit type sluiting?

kvdv-k9 2 2075 15-1-2016 09:50  

Last reply

kvdv-k9
noob
0 posts

14-1-2016
00:21

 

Iemand ervaring met dit type sluiting?

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTsSGd1h1hOFB0J_yXC6MLn3FOdH8Rvqv5-D4wbzjxozZ6RTY_u

Het is de bedoeling om mijn hond op een veilig manier met zijn harnas aan mijn gordel te bevestigen en ook om de hond snel te kunnen lossen. Of weet er iemand een andere oplossing?

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

15-1-2016
10:08

 

Hello,
Het is een typische snapsluiting uit de zeilwereld om een touw onder permanente spanning te kunnen losgooien. het kritisch woord is hier dus "onder spanning". Als je de spanning kan wegnemen is in de praktijk een karabiner dus veiliger. Soms wordt het "snappend" gedeelte vervangen door een stang, die gebruikt wordt als hefboom om bij voorbeeld het voorstag van een kantelende mast los te maken en met de hefboom terug onder spanning te kunnen brengen. De stang wordt dan met een ringetje vastgehouden. Soms wordt dat gecombineerd met een wantspanner zoals het enige voorbeeld dat ik op internet gevonden heb.
http://www.zeilmakerijschokker.nl/wegneembaar-kotterstag/
Het gevaar van de snapsluitingen is dat die onder spanning kunnen "losvliegen". Naargelang de bedoeling kan men dus een touwtje of klem aanbrengen over het sluitstangeltje om die gemakkelijker los te trekken of omgekeerd om het te blokeren met een lus en knoop aan de andere kant van de sluiting. Het sluiten van een snapsluiting is wel iets moeilijker dan met een karabiner die je gewoon inhaakt, omdat je gedurende het dichtklikken een paar seconden nodig hebt zonder spanning om die dicht te klikken.
Een wartel of draaiend stukje bemoeilijkt het handelen maar kan een voordeel zijn als de hond aan een kabel hangt.
Samengevat : Als de hond aan je harnas vastzit op een "normaal" pad dan kan je die snapsluiting perfect gebruiken en zelfs een touwtje vastmaken aan het pennetje om hem onmiddellijk vrij te maken zoals bij sommige interventiepolitiehonden.
MAAR als het de bedoeling is om met de hond langs een ladder of touw naar beneden te komen en die dus niet tijdens een onoplettendheid mag loskomen en de interventietijd je toelaat om even je aandacht op de hond te vestigen, zoals bij de brandweer, om hem los te haken gebruik je best een gewone mousqueton - maar dan wel één zonder beveiligingshaakjes waar touwen zich kunnen in vasthaken.
Lange uitleg met voor- en nadelen die zoals als alles in de klimmerswereld duidelijk moeten maken dat de oplossing steeds in functie is van de wisselende omstandigheden en dat standaarden alleen dienen om de verantwoordelijkheid af te wentelen.
Ik had een herdershond -20kg- en die was gedresseerd om in de rugzak te gaan en kalm te blijven. Alleen zijn kop stak eruit. Die vond dat fantastisch en vroeg er zelfs naar als hij oud en moe was. Dus wel al de rommel eerst in een zak - dan de hond in de rugzak en daarna de rommel ophalen.
In Oostenrijker hadden ze zelfs een marteltuig-rugzak ontworpen voor het transport van gekwetsten. Een soort pamper met draagbretellen. - Ik ben de naam vergeten, en ken geen overlevenden die dat geexperimenteerd hebben. Hebben we zelfs gebruikt tijdens de eerste Blosocursussen
jaren zestig. en de Jo De Smedt heeft toen ook nog een aantal experimenten met een harnas voor zijn hond geprobeerd. Ik zal hem een maileke sturen dat hij ook iets post op belclimb.