All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

KVB4 voorbereiding waasland

Eddy de Ouwe Rakker 1 1973 27-10-2015 09:18  

Last reply

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

27-10-2015
09:20

 

KVB4 voorbereiding waasland

Hello,

Principieel ben ik tegen KVBs en andere pseudo-klim-certificaten als die gebruikt worden als administratief afweermiddel of om standaarden, dikwijls met commerciele belangen, of een leidersstatuut te propageren .
Daarom wil ik specifiek via belclimb de groep klimmers feliciteren die zondag in Dave actief waren. Het regende, er werd gekuist in de sector Anna en ik moest dus beneden toezicht houden.
Door de regen was het voor een groep Waaslandklimmrs de gelegenheid de theorie te overlopen. Vooreerst was de jovialiteit en de groepssfeer typerend. Iedereen kreeg het woord en de kans de technieken uit te proberen en zijn commentaar te geven. Er werden geen standaarden opgedrongen en meermaals werd het accent gelegd op de wisselende omstandigheden tijdens het klimmen. Ik weet niet meer hoe dikwijls het woord "nadenken" werd aangehaald en de vraag naar de argumenten, waarom en waar een bepaalde techniek in sommige omstandigheden minder kans op problemen geeft. Incidenten hoeven niet altijd de aanleiding te zijn voor ongevallen, maar ongevallen zijn steeds het resultaat van een incident of een onwaarschijnlijke opvolging van incidenten. Nadenken en inzicht zijn dus essentieel tijdens het klimmen.
Vooral bleek bij deze waaslandklimmers dat de verantwoordelijke, Mark, niet een opdringerig leidersstatuut moest innemen, maar door zijn uitgebreide kennis van de verschillende technieken voor- en nadelen kon aanhalen en demonstreren. Een oneindig aantal keren werden bepaalde technieken herhaald waarbij de goedgemutste volhardendheid van de groepsleden opvallend was. Ze waren overtuigd en gemotiveerd dat het beheersen van de verschillende methodes essentieel was. Nogmaals van harte een gemeend proficiat aan Mark, de andere lesgevers en de deelnemers.