All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

de laatste gekapte grepen ter wereld... in freyr :((((

crazyclimber 16 4747 29-2-2016 21:50  

Last reply

crazyclimber
noob
2 posts

30-9-2015
13:35

www
 

wie heeft 3 nieuwe grepen gekapt op de pape in freyr?

schande!!!!!

 

 

Kees Breek
addict
278 posts

1-10-2015
17:54

 

De bedoeling is ongetwijfeld goed geweest, maar ik heb mij ook zeer verbaasd dat dit anno 2015 nog steeds gebeurt. Een paar jaar terug waren er in Pont a Lesse ook al routebouwers actief. Sommige gewoontes zijn blijkbaar moeilijk af te leren.
Het heeft ook bij het beheer van de rotsen tot gefronste wenkbrauwen geleid, maar het is blijkbaar moeilijk te stoppen.

 

 

haspi
addict
382 posts

2-10-2015
13:38

www
 

om welke route gaat het eigenlijk?
Of gaat het hier ook om de opvulling van de gekapte grepen in l'aroc waarvan sprake in het andere topic?

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

5-10-2015
10:01

 

Natuurlijk oud zeer ! Als je de laatste topo van Dave neemt vind je drie bladzijden met de namen van de routes en de zogezegde openaars ! In de praktijk degenen die ze volgetimmerd hebben, de routes rechtdoor hebben getrokken om toprooping te kunnen doen, de namen van de routes hebben veranderd, grepen hebben gekapt of kapot geslagen, plastiek grepen hebben geboord, standplaatsen hebben geinstalleerd op onmogelijke plaatsen, enz. en dit was nog het geval in amazone, ondanks de beperkingen van de klimtoelatingen, in juni vorig jaar ! .
Voor mij voldoende om weinig goesting te hebben een topo te publiceren met de resultaten van die vandalenstreken. Als je bovendien weet dat ongeveer al de laatste zware ongevallen zijn gebeurd bij geklungel op dit soort standplaatsen (waarschijnlijk volgens de krant nog één vorige week in Freyr) dan kan je heel wat vragen stellen ten minste rond de morele verantwoordelijkheid van die personnages die zich van klimethiek geen blaas aantrekken.
X jaren geleden gebeurde een ongeval in Dave omdat het touw te kort was voor een moulinette. De zekeraar werd uit de klimvereniging gezet. Vandaag constateren we dat degenen die in Dave met topos en routes een loopje hebben genomen in Freyr herequiperen of zelfs verantwoordelijke functies krijgen in klimverenigingen, een schande ! Heeft zeuren over een gekapte greep dan nog zin ?
Anderzijds zijn de klimverenigingen, verenigingen zonder winstgevend doel, principieel democratisch georganiseerd. We constateren echter dat door de mogelijkheid stemprocuraties te verzamelen dit vooral effectiever wordt georganiseerd in commerciële klimzalen. Hierdoor worden de buitenklimmers uit de bestuursorganen gestemd. Door deze gang van zaken is het risico groot dat in Natura2000 gebieden en door de problematiek van de legale verantwoordelijkheid klimmen op rotsen verboden wordt. Buiten klimmen zal zich dan herleiden tot artifiiele structuren met klimverenigingen geleid door commerciële belangen. Blijft de vraag of dit de bedoeling is.

 

 

kobe
daily client
146 posts

5-10-2015
15:03

www
 

Even wat realiteitzin toevoegen aan deze discussie:


Op herequipeerders liggen zagen is eenvoudig, ik betrap me er soms zelf op. Hoewel ik tot de groep mensen behoor die oude routes opfrist. Bedenk wel dat het aantal vrijwilligers die dit willen doen redelijk beperkt is. En historische info moeilijk te verkrijgen is en soms ook wat persoonlijk getint. Grepen kappen is inderdaad 'not done'.

Echter als ik dan hoor, dat een rotsblokje dat destijds wat bewoog, nu als een kogel uit de wand komt. Destijds beslist om enkel met kleine koevoet te testen om niet de volledige wand af te breken / tailleren. Zoals je begrijp, zo zwart-wit zijn de zaken dus niet altijd. Voordat je een mening hebt over het kappen van grepen moet je de verantwoordelijke persoon spreken over zijn motieven.

Bij het herequiperen is het altijd moeilijk om te beslissen wat te doen. Er bestaat ethiek, maar soms zorgt dit voor gekke situaties. En om als je hierbij ook nog eens foute historische / roddels info krijgt zorgt dat ook voor leuke acties.

Herequiperen is echter noodzakelijk, rust roest. En dus niets doen, de zaken negatief voorstellen en de oude rommel maar verder laten roesten is de slechtst denkbare actie. Ook het niet publiceren van een topo is dus geen goede zaak voor de klimsport. Zelfs een topo kan deze foute zaken in vraag stellen en historisch context toevoegen aan routes. Die daardoor zelfs interessanter worden. En zelfs mensen aanzetten om de orginele lijn proberen te klimmen. Een voorbeeld hiervan zijn de topo's van 'Stanage' die bij vele routes de historie van de routes verteld op een ludieke manier.

Echter met veel inzet en goede wil is veel mogelijk. Het nieuwe klimgebied van Comblain-la-tour is hier volgens mij toch een goed voorbeeld van. Als ik de locals hoor zijn die super tevreden met de gang van zaken. En inderdaad we hebben een aantal grote knopen moeten doorhakken. Waar je soms niet van weet of ze de juiste beslissing zijn.
En ongevallen in deze discussie bijhalen is en beetje kort door de bocht. Met veiligheid omwille van een mogelijk ongeval kan je bijna alles verdedigen. Dan eindigen we met een persoonlijke verzekeringsagent die uw haken gaat controleren voor gebruik.

Persoonlijk denk ik dat onze klimclubs een enorme progressie hebben gemaakt in het natura 2000 verhaal. Dit heeft mij zelfs verrast. Onze relaties met de milieuinstanties zijn duidelijk beter geworden. We krijgen zelfs milieuvergunningen voor nieuwe klimgebieden. Toch geen sinicure in onze huidige bureaucratische wereld. Rotswerk is nu wel voor de helft groenbeheer geworden. Maar ik denk niet dat dit een slechte zaak is. De milieuinstanties zijn zelfs blij met al het groenbeheer wat wij verrichten. Dit lijken me toch allemaal positieve evoluties of zie ik dit fout?

Kobe Bellinkx
Belgian Rebolting Team

 

 

Harold Moody
daily client
147 posts

5-10-2015
21:07

 

Kobe:

 

 

Kees Breek
addict
278 posts

6-10-2015
23:20

 

@ Haspi; Variant van Torre Molinos als ik het goed heb.

 

 

haspi
addict
382 posts

7-10-2015
08:05

www
 

Merci voor de info. Ik wist zelfs niet eens dat die nog een variant had.

Ik kreeg al schrik dat het om de pape zelf ging in de derde lengte aangezien we daar in het voorjaar heel wat plantjes in hebben weggehaald. Onvermijdelijk kwam bij die kuisactie ook wat losse rommel los die er sowieso was uitgekomen bij de eerste persoon die er daarna passeerde.

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

12-10-2015
13:35

 

Kobe:

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

13-10-2015
13:32

 

Plenty nieuws in Freyr sinds de nieuwe topo uit is:
- Nieuwe route links van Supercouloir. Start via Nadege, 30 meter conti op regletten. Jungle Boogie, 8a+. Geopend door Ruben Beckers.
- Nieuwe route. Rechts naast Arete Jongen, blauwe haken. Naam, circa 5c.
- Nieuwe route. Links naast twee lengte Pape. Naam?, ?
- Nieuwe route. Variant Torremolinos. Naam?, ?
- Grepen l'AROC dichtgeplakt. Rechtdoor waarschijnlijk 8a/b, voor laatste haak naar links en uitklim in The Wall: 7b/c.
- Nieuwe route in Sector Jurassic Parc rechts van les Groenlandais. Nirvana, 2 lengtes, beide 7c/8a. De relais heeft geen maillon dus er moet uitgetopt worden. Geopend door Marc Debaecke.
- Nieuwe route rechtdoor vanuit het gat in Johnny B. Nakes and famous, 7c(+).
- Route boven Johnny B: Johny the Consumer, 8a+ als ze gecombineerd wordt met Johnny B of Naked and Famous. Geopend door Olivier Coenen.
- Lempire du soleil levant, 8b+. Start in Bayou Minou directe 8b en na 4 cruxpassen in het overhangende deel via de ketting van Ninja uitklimmen via Soleil du matin.

Correcties
De Mesmaeker = 7c+ ipv 7b+.

Verder nog nieuws?

 

 

Bart Dendas
addict
361 posts
if your balls are big enough, they work kinda like a crashpad.
supported by denDAS-committÃe

12-10-2015
16:18

www
 

Uit curiositeit, wie heeft de beslissing genomen l'aroc dicht te smeren en waarom?

 

 

sticky finger
I used to climb
627 posts

13-10-2015
10:50

www
 

De grepen van l'aroc zijn door enkele duistere personen dicht geplakt. Voor mijn part mogen ze ook die van de tweede lengte toremorlinos dichtplakken. We weten ondertussen al een tijdje dat we hamer en beitel in de garage moeten laten liggen. De extra nieuwe grepen zijn voor iedereen een raadsel, alsook die van l'aroc. thumbs up for the standupguys.

die route startende aan nadege is 8a+, jungle boogie genaamd. geopend door mezelf.
de route die start rechts van les groenlandais heet nirvana. 2 pitches, alle2 rond 7c of 8a, de cruxes kunnen a0 getrokken worden. De relais heeft geen maillon dus er moet uitgetopt worden. geopend door Marc debaecke.
De route boven johnb heet johny the consumer en is 8a+ als je combineert met john b of naked and famous. geopend door Olivier Coenen.

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

15-10-2015
13:23

 

Update:

Nieuws in Freyr sinds de nieuwe topo
- Nieuwe route links van Supercouloir. Start via Nadege, 30 meter conti op regletten. Jungle Boogie, 8a+. Geopend door Ruben Beckers.
- Voleur de Miel. Nieuwe route rechts van de Arete Jongen, blauwe haken. Geopend door Marc Bott, circa 5c.
- Verlenging Torremolinos. Gaat door na/vanaf relais Couilles du Pape naar linksboven en eindigt rechts van relais tweede lengte van de Francaise. Moeilijkheid onbekend. Geopend door Marc Bott?
- Grepen l'AROC dichtgeplakt. Rechtdoor waarschijnlijk 8a/b, voor laatste haak naar links en uitklim in The Wall: 7b/c.
- Nieuwe route in Sector Jurassic Parc rechts van les Groenlandais. Nirvana, 2 lengtes, beide 7c/8a. De relais heeft geen maillon dus er moet uitgeklommen worden - tot iemand en een maillon in hangt... Geopend door Marc Debaecke.
- Nieuwe route rechtdoor vanuit het gat in Johnny B. Naked and famous, 7c(+). Geopend door Matti Buyle.
- Verlenging van Johnny of Naked and Famous: Johny the Consumer, 8a+ In combi met Johnny B of Naked and Famous. Geopend door Olivier Coenen.
- 'l Empire du soleil levant, 8b+. Start in Bayou Minou directe 8b en na 4 cruxpassen in het overhangende deel via de ketting van Ninja uitklimmen via Soleil du matin.
- Le vol de caracoles, 7b op de LP. Start links van Professeur bras de beurre, en daarna links van Ya pas dheures pour les braves. Eerste deel 6a+, tweede deel 7b. Geopend door Ruben Beckers en Wanne Libot.

Correcties
- De Mesmaeker = 7c+ ipv 7b+.
- La Lili is herbehaakt door Olivier Coenen. Waardering is eerder 6b dan 6a. Bij voorkeur pas klimmen als de route echt goed droog is.

Verder nog nieuws?

 

 

boris
noob
14 posts

14-10-2015
13:44

 

op de louis-philippe is ook nog iets nieuw geboord als ik mij niet vergis, start tussen corde magique en professeur bras de beurre. 7b/7b+ geopend door wanne libot??

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

15-10-2015
13:23

 

Paul Lahaye heeft op z'n blog ook één en ander samengevat: http://lahaye.ws/Blog/?p=16260

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

5-1-2016
09:13

 

Updates, correcties, combinaties en herbehaakte artif-routes in Freyr sinds de nieuwe topo.
De nieuwe en herbehaakte routes zijn in het verleden als artif-route geopend. Sinds de herbehaking kunnen ze vrij worden geklommen.

Al Legne
- Jungle Boogie, 8a+. Start met de eerste haak van de Nadège, kruis de Trans Freyrienne op 1/3 hoogte (groene haak) en klim in totaal 30 meter links van Supercouloir. Conti op regletten. Eerste vrije beklimming door Ruben Beckers.
- Voleur de Miel, 5c. De route met blauwe haken rechts van de Arete Jongen. Eerste vrije beklimming door Marc Bott.
- 'l Empire du soleil levant, 8b+. Start in Bayou Minou directe (8b) en klim na 4 cruxpassen in het overhangende deel via de ketting van Ninja uit in Soleil du matin. Eerste vrije beklimming door Benjamin Fallet. Meer info: http://lahaye.ws/Blog/?p=15275
- La voie du chicon, 7c. Start met Les Prises Taillées, ter hoogte van het dak naar links traverseren onder het dak. Eindig met Troucage of Univers Zéro. Twee nieuwe haken (maart 2015).


Pape
- Verlenging van Torremolinos, moeilijkheid onbekend (6b?). Gaat na/vanaf het relais van Couilles du Pape naar linksboven en eindig rechts van het relais van de tweede lengte van de Francaise.
- Nirvana, 2 lengtes, beide ca. 8a. Nog niet vrijgeklommen route in Sector Jurassic Parc. De eerste lengte van 40 meter start rechts van Les Groenlandais. Op het 1e relais zit geen maillon omdat de bedoeling is dat er uitgeklommen wordt naar de top. Artif geopend door Marc Brunin en Philippe Lacroix (A3) en in 2015 herbehaakt door Marc Debaecke.
- Naked and Famous, 7c(+). Variant van Johnny B. Na het gat op 1/3 van Johnny ga je rechtdoor. Beperk je tot de wit gepofte grepen anders is de kans groot dat je iets los trekt... Eerste vrije beklimming door Matti Buyle.
- Johnny the Consumer, 8a+. De verlenging van Johnny of Naked and Famous. Eerste vrije beklimming door Olivier Coenen.

Louis-Philippe
- Le Vol de Caracoles, 7b op de Louis-Philippe. Start links van Professeur Bras de Beurre, en ga naar het tussenrelais van deze route. Klim daarna daarna links van Y a pas d'Heures pour les Braves. Eerste deel van de route is 6a+, het tweede deel 7b. Eerste vrije beklimming door Ruben Beckers (eerste deel) en Wanne Libot (tweede deel).

Correcties
- De gehakte grepen boven in l'AROC zijn dichtgeplakt. Rechtdoor is waarschijnlijk ca. 8a/b. Wanneer je voor de laatste haak naar links klimt en eindigt via The Wall is de waardering ca. 7b/c.
- De Mesmaeker op de Pape is eerder 7c+ dan 7b+.
- La Lili is herbehaakt. Waardering is eerder 6b dan 6a. In natte/klamme condities voelt de route nog moeilijker.