All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

Nest in Bloodyfique, Rochers de la Vierge

elgee 3 2461 5-3-2015 13:02  

Last reply

elgee
noob
6 posts

23-2-2015
09:41

 

Nest in Bloodyfique, Rochers de la Vierge

Net in het midden van de route zit een vogelnest met vier relatief grote eieren in een gat in de rots. Een grote bruine vogel vloog verschrikt weg toen ik gisteren een setje kwam hangen onder zijn broedplek. Ik heb geen idee wat het was aangezien ik geconcentreerd was op mijn route, maar het leek me uit respect voor het beest en haar kroost misschien wel goed om dit te melden.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

23-2-2015
17:19

 

Een grote bruine vogel ... waarschijnlijk de één of andere valk of uil alhoewel het erg vroeg is - gewoonlijk nesten die pas in maart-april als er voldoende eten is om de jongeren te voeden.

De voedingsketen ... eerst bladeren, dan rupsen, dan de vogels die rupsen nodig hebben om hun jong te voederen en dan de roofvogels die de jong opeten ...
In elk geval goed initiatief - best is daar zo snel mogelijk een plakaat aan te brengen en kijken of de vogel terug naar zijn nest gaat. Als hij werkelijk schrik heeft gepakt omdat zijn nest is ontdekt en daardoor evalueert dat de kans daar zijn jong groot te brengen klein is dan zal hij niet terugkeren en ergens anders gaan nesten - gewoonlijk is het dan te laat in het seizoen om zijn jong voldoende groot te brengen omdat ze de winter zouden overleven. Blijft nog de afkoeling van de eieren. Als de vogel gedurende een te lange tijd niet terug naar zijn nest kan is het ook hopeloos omdat de jong in de eieren dat niet overleven

 

 

elgee
noob
6 posts

5-3-2015
13:02