All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

quotering Europa vs Font

cashMAX 6 2449 23-1-2015 11:25  

Last reply

cashMAX
noob
0 posts

19-1-2015
09:44

 

quotering Europa vs Font

Hallo allen! Ik ben een beginnende klimmer (nog geen jaar ervaring, vooral in de boulderzalen), en ik ben een beetje in de war wat betreft quoteringen van de problemen in de zalen. In bepaalde zalen klim ik meestal 6B, met veel geluk een 6C - volgens de gegevens van de zalen zelf. Kom ik onlangs in Klimzaal Balance in Gent en zeggen ze dat ze dezelfde quoteringen gebruiken als in Fontainebleau. Ik klim daar dan met moeite een 5A. Is dit omdat sommigen nogal genereus zijn met hun quoteringen en anderen strenger? Of zijn dit dan twee systemen die hier in de Vlaamse zalen worden gebruikt? Anders heb ik geen vat op die quoteringen en zijn ze voor mij nutteloos. Natuurlijk klim ik voor de fun en als vorm van lichamelijke training, maar ik ben nu ook eenmaal iemand die zich meet aan zulke standaarden.

Bedankt voor alle uitleg!

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

19-1-2015
17:57

www
 

zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Routewaardering_%28klimmen%29

en op : http://bleau.info/ kan je veel info vinden met vermelding van de quoteringen.

Maar samengevat: dat cijfertje zegt iets maar niet alles. Er is wel degelijk een verschil bij hetzelfde cijfertje in moeilijkheidsgraad bij boulderen en lengteklimmen.

EDIT:

Iets gevonden waar ik het mee eens ben:

http://www.climbingguidebg.com/cdb.php?f=grades&lang=en

 

 

Tegenzin
noob
4 posts

21-1-2015
10:01

 

6B vs 6b

Terzijde: The Font scale often uppercases the letter to distinguish it from the French route-climbing scale.


In menig boulderzaal zegt men geel=6A blauw=6B rood=6C.
In Font zouden die routes (gemiddeld) eerder geel/oranje=3+, blauw=4+ en rood=5+(soms 6) zijn.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

21-1-2015
10:58

www
 
 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

21-1-2015
17:29

 

De ouwe truuk is nog altijd geldig ... elk massief heeft zijn quoteringen, idem voor de zalen. De routeopenaars hangen een touw, proberen wat, lukt het op het nippertje dan is de quotering "haalbaar", vallen ze eruit dan is het "extreem", en plaatsen ze er meestal hun naam eronder. De rest is uiteraard uiterst gemakkelijk en voor de sukkelaars. De nieuwe klimmers moeten dan maar uitmaken tot welke groep ze behoren. Je kan op de rotsen ook nog eens het jaar nakijken. Een delicate passage van in de jaren dertig is nu ofwel gemakkelijk of spekglad. Uit een altletische passsage ergens in een schouw blijf je best weg. Idem ben je klein en dik en zit je ergens op een muur naast een basketbalterein dan koop je best een cheating stick bij de plaatselijke geeks of leen je een paar hogehakken shoes van de plaatselijke schone. Een muur in een zwembad probeer je best zonder zwemvliezen.
Moraliteit : Probeer op een nieuwe stek altijd een paar routes om je vakkundigheid te toetsen aan de plaatselijle quoteringen en expositiefactor. Koop eventueel een trouillomètre bij decathlon (69 Euro) die werken perfect en geven onmiddelijk de juiste quotering volgens de verschillende standaarden.
Vooral op kleinere plaatsen en in zalen kan je dan de moeilijkheidsgraad "calibreren", maar verwacht niet dat ze dat voor jou zullen doen. Dat wordt een oeverloze discutie aan de bar en dat zal je veel choco's kosten.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

23-1-2015
11:26

www
 

Wat hebben we geleerd vandaag?

Ofwel:
1. Gaat men de routes sterk onderwaarderen.
Resultaat: er wordt eens goed gestoeft aan de bar.

2. Gaat men de overwaarderen.
Resultaat: er wordt lekker gediscuteerd aan de bar.

Eindresultaat:
We gaan gelukkig naar huis, ofwel van de "choco" of van onze prestaties.
Niet vergeten het bijzonderste:
"Er wordt weer gepost op Belclimb"