Only climbing-related please
Title Posted by Replies Views Last reply    

"tikje" in de ringvinger

bert vanzavelberg 17 8394 13-5-2017 13:53  

Last reply

bert vanzavelberg
noob
16 posts

27-12-2010
14:29

 

"tikje" in de ringvinger

Gegroet,
sinds enkele weken zit ik met een kleine blessure in mijn ringvinger.

In het begin deed deze echt pijn, maar na zo'n 2 weken rust is deze pijn haast geheel weg.

Het enige wat rest en me ook een beetje zorgen baart is telkens als ik de vinger toeplooi er zich een "tikje" voordoet in de vinger.

Dit "tikje" is zowel voelbaar als hoorbaar, maar doet geen pijn.
Na enige zelfstudie denk ik dat het probleem zich in de A2pulley bevind.
Het probleem is dat ik wel terug wil gaan klimmen, maar wat schrik heb om alles kapot te maken of achter de feiten te blijven aanlopen.

Iemand hier ervaring mee? Wat kan het zogenaamde "tikje" zijn?
Wat is een oplossing?

Alvast bedankt
bert

 

 

climbbeast
addict
246 posts
No Pain No Gain

27-12-2010
15:27

 

als het je ringbandje is kan je een tape rond die ringband doen en gwn verderklimmen. Je kan dit niet verhelpen door te rusten want dit duurd enorm lang.

(verbeter me moest ik fout zijn...)

 

 

jaapi
daily client
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

27-12-2010
17:54

 

misschien moet je je oorspronkelijke blessure wat meer beschrijven.
hoe gebeurd? waar juist pijn? symptomen? etc.

En wat meer info over huidig probleem. rond welk gewrichtje zit het? A2 zou dan thv het gewrichtje dicht bij je hand moeten zijn (proximaal). Een hoorbaar tikje lijkt me eerder iets voor een gewricht en niet zozeer een ringbandje...maar ja. Voel je iets verschieten in de vinger? alsof er spanning opbouwd en dan plots erdoor schiet?
Voel je een knobbeltje in de pees/ringbandje? Welke bewegingen doen pijn? Wat als je weerstand geeft? (buigen/strekken/opendoen/dichtdoen/...)

 

 

bert vanzavelberg
noob
16 posts

27-12-2010
21:07

 

Het probleem is ontstaan na een weekje blokken.
Normaal klim ik meestal lengtes.

Het is niet zo dat het probleem gekomen is na 1 avond te hard blokken, maar eerder na de hele week.
Nu zo'n 3 weken geleden.

In het begin had ik veel pijn in de onderste ring pees (A2?) en tegen het vingergewricht dicht tegen de hand.

Deze pijn manifesteerde zich vooral als ik druk op de pees bracht, simpelweg door met de bewuste plaats bvb tegen de rand van een tafel aan te duwen.
Of een scherpere "bak" in de klimzaal. Arque niet echt pijnlijk.
Naderhand is deze pijn weggegaan, heb ik nog eens geklommen en had ik het zogenaamde "tikje" in mijn vinger.
Dit tikje lijkt idd iets dat doorschiet bij het dichtplooien van mijn vingers.

Pijn heb ik voorlopig niet hard meer, misschien enkel als ik mijn vinger onder een soort van tendue druk zet en dan met mijn andere hand aan de vinger trek.

Sorry voor de lange uitleg, hopelijk is het wat verstaanbaar.
Alvast bedankt voor de consultatie dokter .
Bert

 

 

jaapi
daily client
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

29-12-2010
16:26

 

hum...

eerste verhaal doet me denken aan tenovaginitis. Dit is de schede die rond de pees zit en die ontstoken is. Of de pees zelf die wat overbelast is... Door lokale zwelling (gevolg van de ontsteking) kan een verdikking ontstaan. Hierdoor glijdt de pees niet meer mooi door de peesschede.
Of er is een cyste ontstaan. Deze kunnen ontstaan op plaatsen waar microscheurtjes voorkomen.

Kun je een knobbeltje voelen in het verloop van de pees? (en dat niet aanwezig is op de andere pezen weliswaar).

Nu goed: rustig klimmen, tapen, ijs en als het niet overgaat - dokter en echo. Als je echt pijn ondervind bij het rustig klimmen: niet meer klimmen, ontstekingsremmers, mobiliserende oefeningen (balletjes ronddraaien in je handen enzo) en dokter. Die mobiliserende oefeningen doe je best sowieso.

Misschien komt het klikje ook uit een gewrichtje...beetje zoals je je vingers kraakt. Dan heb je misschien last van het gewrichtskapsel (synovitis). => veel bewegen zonder zwaar te belasten.

Ringbandproblemen zijn vaak een accuut letsel en uit je verhaal maak ik op dat het dat niet is. Daarmee dat ik daar niet zo aan denk. Maar je kan het natuurlijk niet zomaar uitsluiten.

Het is wel heel moeilijk om vanachter een computer een goed beeld te krijgen van het probleem dus ik hoop geen stommiteiten vertelt te hebben
Alleszins veel succes ermee...

 

 

bert vanzavelberg
noob
16 posts

7-1-2011
21:47

 

hellow,
Veel van wat je zegt klopt inderdaad.

Ik ben ondertussen al naar de dokter geweest en deze zei me dat er niets mis wat met het ringbandje. Een hele geruststelling. Mijn vinger is wel licht gezwollen.

Na wat oefeningetjes met mijn vinger gedaan te hebben en deze eens grondig beken te hebben ontdekte hij inderdaad een klein knobbeltje. Waaruit hij voorlopig een ciste concludeerde.

Deze ciste bevind zich totaat niet meer in mijn vinger, maar in de binnenkant van de hand. Meerbepaald ter hoogte van je grootste knokkels als je een vuist zou maken. Waar de vingers eigenlijk in de hand gaan. Maar aan de binnenkant van de hand dan dus.
Sorry, ik ken de medische plaatsbenaming hiervoor niet.

Ibuprofen 600 voorgeschreven gekregen, smeren met niflugel en volgende maandag laat ik een echo nemen van de 4e linkervinger.

De dokter zei me dat het mogelijk kon zijn dat deze ciste uitstraalde op de vinger die pijn doet.
Dat dit dus een mogelijke oorzaak kon zijn.

Ik hoop dat dat waar is, en alst weggenomen kan worden, de pijn verdwijnt.

Ik hou je in ieder geval op hoogte.
bedankt,
groeten
bert

 

 

jaapi
daily client
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

11-1-2011
10:31

 

Hey,

Al nieuws? Ben wel benieuwd nu moet ik zeggen. Losliggende cysten zouden niet teveel miserie mogen geven denk ik (of geen last van, of vrij makkelijk laten wegnemen), maar heb er eigenlijk geen ervaring mee...

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

17-1-2011
12:32

www
 

cysten

worden soms ook met cortisone geïnfiltreerd, ze verschrompelen dan. Zodoende moet er geen handchirurgie aan te pas komen.

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

17-1-2011
12:32

www
 

Ik dacht wel dat het gebruik van cortisone tegenwoordig zo veel mogelijk afgeraden werd... De exacte redenen weet ik niet meer.

Groeten,
Tijl

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

17-1-2011
17:10

www
 

cortisone

Heeft een broosmakend effect op weke delen / pezen / spieren waardoor deze kwetsbaarder kunnenn worden en scheuren bij belasting. In een bursa (slijmbeurs) zijn er artsen die dit durven wegspuiten met cortisone. Hier is minder kans op afscheuren belangrijke structuren. Tot uw dienst

 

 

bert vanzavelberg
noob
16 posts

26-1-2011
20:55

 

Gegroet allen,

Er zat dus een cyste in de vinger/hand.
Maar deze was zeer klein en aangezien ze geen pijn doet blijft ze zitten.

De dokter die de echo nam vertelde me dat er inderdaad sprake was van "geirriteerd weefsel" was.
Hij vond dat mensen te snel van onstekingen spreken en benoemde het dan maar anders.

Enfin, met dit ziekenhuisbezoek achter de rug, een cd'tje met de echo's en een brief met de uitslag in de hand, terug naar de dokter.

Deze vertelde me dus idd dat er met cyste niets moest gebeuren.
Wat dan wel:
1. Mobilisatie van de vinger door met een balletje te spelen.
2. Daarna de vinger stretchen, het zou goed zijn van de pees een beetje uit te rekken.
3. Dan de vinger in ijs leggen. Dit heb ik niet, dus houd ik hem onder koud stromend water, zo'n 5minuutjes
4. Insmeren met Niflugel.
5. Tenslotte 3 weken niet meer klimmen!!!!

Tis me nogal wat eigenlijk.
Ik ga deze 3 weken wel uitdoen, maar heb toch niet het gevoel dat ik echt goed geholpen ben.

Ik hoop dat deze 3 weken dan ook veel goedmaken.
En daarna weer rustig starten zeker.
Tgaat allemaal veel te traag, kzou eigenlijk gewoon terug willen klimmen zoals altijd, zorgeloos.

Allez,
Bedankt voor de vele berichten.
Groeten
bert

 

 

jaapi
daily client
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

28-1-2011
10:57

 

ach ach...3 weken valt best wel mee. als je te snel weer begint te sleuren loop je kans op 3 maand of langer.

Staat er ergens in het verslag welk weefsel juist aangedaan was? De pees, peesschede, iets anders, ... en in welke mate?
Gewoon uit interesse hoor

 

 

bert vanzavelberg
noob
16 posts

31-1-2011
20:10

 

Hey,
Ziehier het verslag van de echografie.

"Ovalaire cyste volair tegenaan de flexorpeesschede van de 4e straal op niveau van het MCP-gewricht over een lengte van 5,7mm met een dikte van 1,8mm en mediolaterale breedte van 4,2mm

Tussen het MCP-gewricht en het PIP-gewricht van de 4e straal is er een matig uitgesproken verdikking van de tweede flexor pulley tot 1,6 mm door chronische overbelasting, zoals vaker gezien bij klimmers.".

Het lijkt dus een klassieke blessure.
Indien men nog enkele behandelingstips heeft, ik sta wel open om iets uit te proberen.

groet
Bert

 

 

jaapi
daily client
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

1-2-2011
12:20

 

dan toch ringbandje (2e pulley)...
ijs, rustig aan doen en veel mobiliserende oefeningen en heel goed opwarmen en tapen als je gaat klimmen. no magic tricks on this one
veel succes ermee!!

 

 

EliWell
noob
1 posts

16-6-2016
22:50

 

Beste bert,

Zou ik mogen vragen hoe het verder afgelopen is met je blessure? Mijn vriend heeft ongeveer hetzelfde voor als U.

 

 

bert vanzavelberg
noob
16 posts

17-6-2016
23:30

 

Wel, het is al enkele jaren geleden.

Deze bessure is indertijd na die 3 weken rust inderdaad weg gegaan.

Twas echt heel consequent de stappen uitvoeren.

1. Vinger opwarmen met een balletje of de vuist wat open en toe knijpen.
2. Erna de vinger stretchen
3.In ijs leggen
4. Insmeren met een gel, ik gebruikte Niflugel.
5. Niet meer klimmen voor ongeveer 3 weken.

Dit deed ik zo'n 2 maal per dag.

Toen ik terug begon met klimmen nog tape gebruikt voor enkele weken.
Achteraf zonder tape gewoon terug geklommen.

Ik had zelfs het gevoel dat mijn pezen er sterker waren uitgekomen.

Zo'n blessure heb ik erna eigenlijk niet meer gehad.

Veel succes en goed herstel gewenst aan uw vriend.

 

 

Thiebout
daily client
55 posts

20-6-2016
13:52

 

Op welke wijze de vinger stretchen?