All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

Powerball: alternatief?

Stephan aka stefke 13 1518 29-12-2006 15:27  

Last reply

Stephan aka stefke
multiforale schizofreen
4371 posts
Klimkriebels again

14-5-2004
09:35

 

Powerball: alternatief?

Deze zomer ben ik twee maanden in het buitenland en aangezien het daar iets moeilijker is om te gaan klimmen dan hier, zou ik een waardig alternatief willen om niet te veel kracht te verliezen...is de Powerball dan een waardig alternatief?
 
----------------
www.geocities.com/lovelymountain Why do I climb Mountains? Because they're there. (Mallory)

 

 

 

Stephan aka stefke
multiforale schizofreen
4371 posts
Klimkriebels again

14-5-2004
12:59

 

die threads heb ik alle twee een paar keer gelezen, maar kvind niet echt een bevredigend antwoord...
 
----------------
www.geocities.com/lovelymountain Why do I climb Mountains? Because they're there. (Mallory)

 

 

fieke
Forum God
1154 posts

14-5-2004
13:05

 

Ik vrees een beetje van niet. Die powerball traint vooral uw onderarmen. Maar kracht heeft vooral te maken met schouders en bovenarmen.


 
----------------
Anyone who thinks the sky is the limit has limited imagination.

 

 

FL
Forum God
2239 posts

14-5-2004
13:28

 


kracht heeft vooral te maken met schouders en bovenarmen.


Hoe komt het dan dat als de armkes verzuren dat dan in eerst plaats de onderarmen er aan gaan?

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

14-5-2004
13:38

www
 

Powerball is inderdaad enorm eenzijdig, lijkt het. Misschien tegelijkertijd combineren met optrekken op allerlei wijzen (breed, smal, op vier vingers, drie vingers, volle hand,...) en buikspieroefeningen. Een iets completer trainingachtig geheel gaat meer doen dan enkel rondjesdraaien met een balletje.
Naar welk land trek je misschien en is daar niets van zaal noch rots te vinden?
T

Edit: Onderarmen verzuren door het knijpen in de grepen, denk ik.---> Misschien ook knijpballetjes gebruiken??

----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 
[last edited on 2004.05.14 13:38:53]

 

 

Bavo
ik wil Belgisch bier!!!!!!
1439 posts

14-5-2004
13:51

 

voor u onderarmen is die powerball wel goed! Een ander alternatief dat een pak goeikoper is, is gewoon een leeg halfliter fleske pakken en daar met uw vingertoppen op knijpen! (ge zult het wel eventjes moeten doen om uw armen te voelen!!) Of gewoon een vuist maken en goed knijpen! Na 100 (heel vlug voorbij!!) zulde het wel voelen!!

succes...


bavo

 

 

fieke
Forum God
1154 posts

14-5-2004
13:58

 


Hoe komt het dan dat als de armkes verzuren dat dan in eerst plaats de onderarmen er aan gaan?

Als je verzuurd dan gaat ge inderdaad ook minder kracht kunnen opbrengen. In sportklimroutes zal dat dan dikwijls samenhangen, bij bolderen veel minder. Daar gaat het dikwijls om pure kracht. Bij mijn weten zijn het 2 verschillende dingen, al kan ik daar geen gegronde uitleg bij geven.

@Stefke
Je conti zal je wellicht wel wat kwijtraken en daardoor in't begin rapper verzuren.
Kracht kan je inderdaad trainen door oefeningskes te doen aan een optrekbar.
 
----------------
Anyone who thinks the sky is the limit has limited imagination.

 

 

Stephan aka stefke
multiforale schizofreen
4371 posts
Klimkriebels again

14-5-2004
18:28

 

Ik trek naar La Colle sur Loup, vlakbij de Gorges du Loup, ik ga der wel een paar keer klimmen denk ik. Maar ben er om te werken (2 maand) en heb maar 1.5 dage per week vrij....en boulderen in Annot is hoogstens één keerke...

S
 
----------------
www.geocities.com/lovelymountain Why do I climb Mountains? Because they're there. (Mallory)

 

 

Esteban
addict
462 posts
wie't kleine ni deert,
is't groote ni weert

14-5-2004
18:30

 

ik dacht altijd dat u spieren verzuurden doordat er te weinig bloed doorstroomde, der besta een enorm gemakkelijk trukje om die veel trager te laten gaan, maar het vergt wel enige oefening. telkens als je met je hand van greep verwisselt, draai je even met je hand, terwijl je al naar de volgende greep gaat. Het is een tijdje oefenen, maar het loont echt de moeite, ik geloofde het eerst ook niet, maar het helpt echt wel.
 
----------------
the pain is what you feel,
the experience is what you get

 

 

FL
Forum God
2239 posts

28-12-2006
13:50

 

Powerball ontmaskerd?

Een artikel in de Standaard vandaag (een stukske maar, kwestie gene last te krijgen met copyright en zo)




Het therapeutische effect van de bal zit hem erin dat niet alleen de bal draaiende moet worden gehouden, maar bij een flinke snelheid ontstaat ook een kracht op de pols die moet worden gecompenseerd met spierkracht. De powerball zou op deze manier de spieren versterken en weefselherstel stimuleren. De studenten van de KU Leuven kwamen na hun onderzoek tot andere conclusies: ,,Het is niet verstandig om op je eentje aan de slag te gaan met de powerball, wanneer je met (...) klachten door overbelasting van spieren en pezen (...) te maken hebt'', schrijven zij. De powerball kan juist tot overbelasting leiden, waarschuwen de studenten. Als oplossing voor het carpal tunnel syndrome wijzen de studenten het gebruik van de bal resoluut af. ,,Het is geen goed idee de powerball te gebruiken'', schrijven ze in de conclusies.

De powerball is volgens de studenten vooral een leuk speeltje, misschien een ,,inspiratiebron voor de ontwikkeling van nieuwe gadgets'', maar wie therapie zoekt, kan beter een ,,goed revalidatieschema'' kiezen. Als studieobject heeft de powerball zijn nut wel bewezen, als medisch wondermiddel bepaald niet.

 

 

klaasw
daily client
143 posts

28-12-2006
16:21

 

ik gebruik diene bal als opwarming voorda ik buiten in routes ga (die paden tot ge bij een klimmassief zijt zijn toch altijd zo lang e...)

 

 

Wimper
addict
225 posts
Hoe hoger je klimt, hoe dieper je kan vallen !

29-12-2006
15:27

 

Die powerball is inderdaad wel een leuk speeltje ('k heb dat ding al meer dan 5 jaar) om een beetje kracht te trainen, uithouding, ... Ook voor revalidatie is het redelijk geschikt. Feit is dat je er zowat alle spiergroepen van je armen tot schouders mee kan trainen, mits je natuurlijk weet hoe het ding gebruikt moet worden.
Als je de verzuring in de onderarmen wil uitstellen, is er echter een andere mogelijkheid : karate-knijpers. Dat zijn van die onnozele handgrepen die je via een veer moet dichtknijpen. Als je je daar een paar minuten mee amuseert, ga je gegarandeerd verzuurd zijn da je scheel kijkt
Hetgeen je ook kan gebruiken is een stok met een touwtje en aan't uiteinde een gewicht. Je houdt je polsen naar beneden gericht en draait met het stokje zodat het touw oprolt, en je rolt het terug af en terug op en ...
Tja, vrij eentonig, maar verzuren doe je er wel mee.
Hopelijk ben je hier iets mee ?
 
----------------
Hoe hoger je klimt, hoe dieper je kan vallen !

 
[last edited on 2006.12.29 15:27:56]